söndag 28 oktober 2012

Vantar med Yggdrasil

Det är länge sedan sist, men nu har det äntligen skett! Jag har slutfört ett handarbetesprojekt! Det senaste som blev klart var nog julklänningen som jag stickade till Solveig i fjol. Jag är sådär att jag påbörjar nya projekt hela tiden, men tröttnar innan jag hinner göra färdigt dem. T.ex. så har jag ett antal ensamma vantar.

Men nu är de alltså färdiga: vantarna med motiv från Överhogdalsbonaderna, de vikingatida vävarna som finns att se på Jamtli. Jag hittade mönstret i Vantboken av Solveig Larsson, men jag har modifierat det lite eftersom jag använde tjockare garn och större stickor än rekommenderat. Motivet är världsträdet Yggdrasil (åtminstone är det en tolkning). Jag stickade vantarna i färger som påminner om de som används på Överhogdalsbonaderna.

12 kommentarer:

  1. Vilka fina! Duktiga du. Det där med oavslutade projekt tror jag du har ärvt från din far OCH din mor. Dubbelt påbrå alltså. Altanen är i alla fall nästan klar. Det är däremot inte alla andra projekt som vi dragit igång i huset. Nåja, vi ska väl ha något att göra efter pensionen också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det nog vara. Men ni har ju iaf lite närmre till pensionen än jag...

      Radera
  2. Jisses vad fina! Nu blev jag avis och sugen på att själv knåpa ihop något liknande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den där vantboken är rätt bra (dock svindyr att köpa, men man kan ju kopiera mönstret på bibblan), mycket fina vantar!

      Radera
  3. Om jag fattat det rätt sån är det ett djur eller nåt både i toppen och längst ner på trädet. Vad vet du om dom? Längst upp skulle ju kunna vara en gök (lång stjärt) och där nere en häst; tycker nog det ser ut som en nordsvensk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, nu blev jag ju tvungen att kolla upp det här lite noggrannare. Enligt mytologin bodde draken Nidhögg vid Yggdrasils fot och gnagde på trädets rötter. Så det nedre djuret kanske är en... drake...? En drake som liknar en häst? Men vem vet hur drakar ser ut egentligen.
      I Yggdrasils topp fanns både örnen Hräsvelg och tuppen Gyllenkamme. Nu liknar väl inte riktigt fågeln på vanten vare sig en örn eller en tupp. Men om man tittar på själva bonaden så tycker jag mig se en tupp, det har bara inte följt med i "översättningen" till vantmönstret.

      Radera
  4. Åh, vilka fina :) Gud vad duktig du är! Jag har stickat en lovikavante i mitt liv... Den är, så här en 10-12 år efter tillkomsten av den första, fortfarande singel :b

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi borde hitta på någon alternativ användning för dessa singelvantar! Man kanske kunde lägga godis i dem och hänga upp i julgranen?

      Radera
    2. Smart! Om jag ska vara helt ärlig så började jag faktiskt på Vante #2 men det blev aldrig mer än ett vristband... Den skulle ju i så fall med fördel kunna användas som upphängning för den hela vanten :)

      Radera
    3. Det blir ju skitbra! Återbruk är väldigt inne inom handarbetesvärlden... Fast man måste nog ha godis med papper på, annars finns ju risken att man aldrig får upp dem ur vanten, alternativt en massa ludd i munnen.

      Radera