onsdag 15 augusti 2012

OS sista medaljer

Nu är de Olympiska Spelen slut och därmed även projektet OS-mat! Det har varit riktigt skoj och gott för det mesta, även om spenatgrytan från Tanzania (som skulle vara el grand finale i söndags) inte var någon höjdare. Slemmigt är liksom inte nummer ett på listan över trevliga mategenskaper.

Nåväl, i sann OS-anda måste vi såklart kora medaljörer i matracet!
De tävlande är:

USA - Hamburgare (quornburgare till mig)
Mexico - Tacos
Storbritannien - Fish and chips
Italien - Fettucine med vitlökssås
Norge - Fiskgratäng
Thailand - Green curry wok
Japan - Sushi
Indien - Korma
Sverige - Gräddglass med hjortronsylt
Grekland - Grekisk sallad
Ryssland - Borsjtj
Libanon - Falafel
Danmark - Smörrebröd
Marocko - Couscoussallad
Frankrike - Gratinerad löksoppa
Tanzania - Mchicha (spenatgryta)

Ett fint startfält, det må jag säga! Men tyvärr kan ju inte alla vinna - det är ju trots allt OS det här - och juryn har nu sagt sitt.

Bronset går till Ryssland, inte minst för att rosa är en himla fin färg! (Mikael tyckte att Mexico skulle få brons, men vad tusan, tacos känns liksom inte så kulinariskt, så jag kör över honom här.)

Silvermedalj får Indien för en smaskig korma med både kokosmjölk, grädde och hackade cashewnötter. Mmm... fett... och grönsaker!

Men om fett är gott så är fetast godast! Guldet går därför till värdnationen Storbritannien för den fantastiskt flottdrypande rätten fish and chips! Sjukt gott!
Den stolta vinnaren! Men OK, jag erkänner, det var inte just den här vi åt (vår innehöll lite mindre sandstrand och lite mer remouladsås), men vi åt upp vår så fort att inga fotografier hanns med. Eftersom den var så god!

4 kommentarer:

  1. Vilket startfält ni ätit er igenom! Bra jobbat. Men jag undrar på vilken plats Sverige kom. Gräddglass med hjortron brukar vara en vinnare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes lite fuskigt att ge Sverige en medalj, eftersom det var den enda efterrätten. Men vi kan väl säga att Sverige fick en hedersmedalj!

      Radera
  2. Är mycket intresserad av silvermedaljören... Får man fråga var ni hittade recept på den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade det här receptet när jag googlade runt: http://nicholashjelmberg.com/1012.html#2
      Bytte ut kycklingen mot blomkål, broccoli och morötter bara (men då funkar det ju inte att koka i typ två timmar). Sedan gjorde jag inte egen curryblandning, utan tog 1 msk vanlig curry och 1 msk garam masala, men det hade nog funkat med 2 msk vanlig curry. Gott blev det iaf!

      Radera