tisdag 6 november 2012

Spetskompetens

Idag är jag med i ÖP, både i papperstidningen och på nätet, om den grav som Jamtli undersökte lite tidigare i höstas. (Jag har skrivit om graven tidigare, men inte efter utgrävningen.) I tidningen intervjuar de också Ulla som var med och hittade en jättefin spjutspets och visade den för oss på museet, vilket ledde till att vi åkte dit och undersökte platsen så småningom. Det var en rolig grävning! Fynden som vi gjorde är verkligen fina och många av föremålen är väldigt välbevarade.

Det blir ju alltid småfel i tidningsartiklar, vilket är förståeligt. Men det kliar liksom ändå i kroppen på mig när jag ser en bild på mig själv där det står att jag håller upp en pilspets, fast det är en spjutspets jag håller i (och tvärtom)! I rubriken står det också pilspets istället för spjutspets. Jag inser ju att de flesta inte ser skillnad, men ändå. Jag ser skillnad.

Att det sedan automatiskt kommer ilskna nätkommentarer så fort man talar om tidig samisk historia i Jämtland är ett annat, sorgligare kapitel.


Uppdatering: Ja just det! Aftonbladet gjorde en liten notis om det hela också! Lite skojfriskt sådär... Men det handlar trots allt om ett dass, och jag har väl gjort mig skyldig till en och annan lustighet på ämnet själv. Man vill ju inte kasta sten i uthus. Heh.

Uppdatering 2: Nu har jag skrivit en kommentar till artikeln i ÖP om någon skulle vara intresserad av ett lite längre resonemang kring etnicitet...

Det blev ju värsta grejen det här, chefen fick vara med i P4 och prata med Lotta Bromé och allt. De ville egentligen prata med mig, såklart, men jag var ju föräldraledig. Moahaha.

2 kommentarer:

  1. Trist med ilskna nätkommentarer, alltid är det någon som ska gnälla, men kul att fyndet blev uppmärksammat :) Tack för kortet förresten! Superfint :) Får man fråga var ni beställt dem? Jag är som sugen på att göra och beställa julkort och papperet i ert kändes så himla tjockt och fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Optimalprint! Jag tror att vi valde nåt extra vax eller vad de nu kallade det.

      Radera