onsdag 5 december 2012

Chefsprinsessan

På Konsum i eftermiddags:

Man i övre medelåldern lutar sig fram mot Solveig med stort leende.

Man: Är det du som är chefen?
Solveig: --- (tveksamt ansiktsuttryck)
Man: Är det du som är direktör?
Solveig: --- (fortfarande tveksam)
Jag: Jadu... (obekvämt leende)
Man: Ja, det är du som är chefen! (Till mig:) Vad heter han?
Jag: Hon heter Solveig.
Man: Oj, förlåt, det är inte så lätt att se!
Jag: Nej, men det gör inget...
Man (till Solveig): Förlåt, förlåt, du är en prinsessa!
Jag: Hon kan väl vara chef ändå?
Man: --- (misstänksam blick, går därifrån)

5 kommentarer:

  1. Vissa äldre män alltså; När jag jobbade på kundtjänst trodde folk, eller ja, män ofta att jag växeltelefonist för kvinnor, eller ja, "snärtor" kunde ju faktiskt inte jobba med "datta" - det var tydligen för avancerat... (Not: Ofta sades den typen av kommentar av män som typ hade problem med att öppna ett mejl :b)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gaaah... Sjukt irriterande! Var det på riktigt nån som kallade dig för snärta? Låter som nåt ur en pilsnerfilm.

      Radera
    2. Ja, snärta! Och inte bara en gång heller... Annars var snäckan en annan "favorit"! Själv hade jag aldrig hört någon kalla någon varken det ena eller det andra annat än på film, i bok eller andra fiktiva sammanhang förrän jag började på kundtjänst...

      Radera