tisdag 7 augusti 2012

From Russia with Love

Ni kanske undrar hur det går med OS-maten? Tack bra! Sedan jag skrev sist har vi ätit mat från Thailand (green curry wok), Japan (sushi), Indien (korma på grönsker med ris), Sverige (gräddglass med varm hjortronsylt - inte riktigt mat jag vet, men eftersom vi inte orkade laga mat i söndags och köpte pizza (vilket iofs är ganska svennigt det med) fick efterrätten representera Sverige) och Grekland (grekisk sallad). Jag måste säga att vi har ätit ovanligt gott på sistone!

Idag gjorde Mikael borsjtj, vilket var väldigt gott. Jag har varit i Ryssland, men det är hela sju år sedan nu. Vi var i Moskva några dar och åkte sedan Transsibiriska till Peking via Ulan Bator. Det var en speciell känsla att åka tåg så länge och se den ryska, mongoliska och kinesiska landsbygden glida förbi, med väldiga kontraster i både natur och kultur. Vi hade inte råd att äta i restaurangvagnen mer än en gång (vi hade med oss en del mat och köpte bröd, kokt potatis och grönsaker av de ryska gummorna på perrongerna istället), men den gången åt vi såklart borsjtj!

Jag äter rosa soppa anno 2005.

1 kommentar: