tisdag 29 maj 2012

Orsilla?

Orsilla är mitt mellannamn, om nu någon satt och funderade på varför bloggen heter som den gör. Jag är faktiskt ensam i Sverige om att heta så, vilket är ganska praktiskt i sammanhang där man behöver ett unikt användarnamn.

Orsilla är ett högst ärorikt släktnamn. Varannan generation flickor på min mormors sida av släkten har fått heta någon variant av Ursula - t.ex. Ursilia eller Årsil - sedan urminnes tider. (OK, jag vet inte riktigt hur långt tillbaka traditionen går - stenåldern kanske?) När jag sökte på Orsilla i Jämtlands läns ministerialregister (en databas över födda, vigda och döda, hämtat ur gamla kyrkoböcker), fick jag en hel del träffar. Den äldsta var ett flickebarn som föddes i Brunflo 1694. Så mycket längre tillbaka än så sträcker sig inte kyrkböckerna, men Ursula har funnits i Sverige sedan 1400-talet.

Men nu är alltså namnet Orsilla på väg att dö ut. Samtidigt är det ju trendigt med ovanliga namn. Kanske kan det få en renässans?

Om Orsilla på svenskanamn.se

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är ett jättefint namn! Har din dotter fått en version av namnet?

    SvaraRadera
  2. Nej, det är ju bara varannan generation. Så om Solveig får en dotter blir det alltså hennes tur.
    Kul att du tyckte att det var fint!

    SvaraRadera