onsdag 13 juni 2012

Bland ruiner och ben

Den här veckan har vi en arkeologikurs med jobbet, tillsammans med Birka folkhögskola. I den ingår tre dagars utgrävning vid kyrkoruinen i Sunne, där det har dykt upp skelettdelar i en rotvälta utanför kyrkogården. Nu försöker vi ta reda på om det ligger en grav där eller om benen har följt med dumpmassor från när man rev den gamla kyrkan på 1800-talet (hittills tyder allt på det senare).

Med fjorton kursdeltagare att hålla reda på för oss två arkeologer så är det ganska utmattande men väldigt roligt! Vi har deltagare från 20- till 70-årsåldern, som alla är väldigt engagerade.

Både radio Jämtland och Länstidningen kom dit och gjorde reportage. Det är ju sjukt jobbigt att höra sig själv i radio, men här är iaf. länken till radioinslaget: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3336&artikel=5149949

Jag kommer att tänka på min egen första utgrävning, på C-kursen i arkeologi. Då frågade man lärarna hur många gånger som helst om saker man hittat: "Men den här grejen då, den ser ju lite konstig ut?" Och fick till svar: "Det är bara en sten." Den här gången är det jag som skulle bli rik om jag fick en slant för varje gång jag svarar att det bara är en sten/pinne/murbruk... Men det är ju en jäkla tur att folk fortsätter fråga, för då och då är det faktiskt ett fynd!

Jag krafsar i jorden på seminariegrävningen, en gång för länge sedan...



1 kommentar: